Дослідження − нова складова у навчальній програмі з
географічної дисципліни, згідно з якою вчитель, завдяки проведенню планомірної
та систематичної роботи, розвиває в учнів дослідницькі уміння та навички .
Навчальна програма за 2019 рік встановила проведення даного виду робіт у вигляді
творчої роботи, при активній консультуючій ролі вчителя. Спосіб виконання може
рекомендувати вчитель географії, а також члени родини учня, які цілком можуть
допомагати у виконанні досліджень. Форму виконання творчих робіт учень може
обирати на власний розсуд, а оцінювання даних робіт не є обов’язковим. Таким чином,
учитель може лише виконувати рекомендаційну роль стосовно виконання роботи, тим
самим реалізуючи повне самопрезентування учнів. Унікальна структура дослідження
орієнтована на підвищення мотивації до навчальної діяльності учнів загалом, а
також сприяє активному розвитку власного пізнавального інтересу до вивчення
географії як практичної науки шляхом проведення учнями власних
науково-пошукових робіт. Дослідження передбачають самостійну роботу учнів,
причому час для їх виконання є позаурочним. Рекомендовано виконувати їх у
вигляді міні-проектів, презентацій, есе, усних повідомлень, схем-маршрутів,
карт, рефератів тощо. Оцінювання досліджень проводиться лише при відповідному
виконанні даної роботи. Ефективність досліджень закладається у тому, що під час
їх виконання формується велика кількість умінь і навичок. Даний вид роботи
введено до навчальної програми з географії саме з метою поєднати виконання
практичних і суспільно значущих завдань шляхом створення різноманітних творчих
робіт. Цей головний принцип, покладений в основу досліджень, реалізує ідею
зближення шкільної освіти з реальним життям, адже знання повинні активно
використовуватися у повсякденних умовах.
Отже, основна мета
застосування досліджень на уроках географії – самостійне оволодіння учнями
географічними знаннями, уміннями та навичками завдяки виконанню власних
науково-творчих досліджень . Існує ряд спільних рис між практичними роботами та
дослідженнями – це розвиток нестандартного мислення, уміння використовувати на
практиці здобуті знання, вирішувати поставлені задачі, виконувати проекти тощо.
Тим не менш, існують певні відмінності між особливостями проведення досліджень
і практичних робіт, які призвели до виокремлення даних видів робіт . Головна з
них – це спосіб виконання, а також можливість обирати різні умови проведення.
На основі
проведеного аналізу можна стверджувати, що головними особливостями методики
проведення та виконання досліджень є:
– новизна; дослідження є новою формою
проведення навчальної роботи;
–
індивідуальність; вони закладають значний потенціал для розвитку індивідуальних
здібностей учнів, їх самостійності, творчого мислення;
– поєднання наукової і творчої складової виховного
процесу; дослідницько-пізнавальна і наукова зорієнтованість географії об’єднані
разом, що формує учнів як майбутніх науковців;
– різноплановість;
різні джерела інформації, методи і форми проведення досліджень, різноманітна
тематика робіт закріплюють позитивно-емоційну сферу для вивчення географії у
школі;
– диференціація складності; кожний курс характеризується
власною кількістю досліджень, яка залежить від їх тематичного навантаження;
таке регламентування складності забезпечує постійне оновлення вже вивченого матеріалу,
його поповнення та краще засвоєння.
Кожний новий курс
має свою встановлену кількість годин, відведених для виконання досліджень.
Наприклад, у 6 класі передбачаються лише дві творчо-пошукові роботи, для
виконання яких можуть активно залучатися і члени родини учня, що може допомогти
виконати роботу у незвичайній формі або проаналізувати можливі варіанти
вирішення поставлених задач. Головна мета – оцінити значення власних
спостережень та навчитися розробляти міні-проекти з географії.
У 7 класі передбачена розробка схем-маршрутів, уявних
подорожей різними частинами світу, проектів за різними темами, досить активним
є залучення тематичних та контурних карт. Усі види реалізації досліджень
націлені на формування географічних знань про фізико-географічні умови
материків та океанів світу.
Вивчення фізико-географічної та соціально економічної
складових України у 8 класі будується на основі комплексного використання знань,
здобутих раніше. Запропоновані такі форми виконання робіт: вирішення графічних
задач, прокладання маршрутів, створення проектів та аналіз складових природи,
характеристик населення України та своєї місцевості.
Курс 9-го класу
орієнтований на оволодіння учнями практичних умінь: уміння аналізувати,
складати порівняльні характеристики між різними складовими географічних
об’єктів, помічаючи зміни, комплексне вивчення суспільно-географічних складових
світового господарства .
Творчі дослідження розвивають нестандартне мислення
учнів, уяву та фантазію. Прикладом можуть бути: у 7 класі – «Шляхи
розв’язування екологічних проблем»; у 8 класі – «Використання продуктів
переробки корисних копалин у побуті» та ін. Інформаційні дослідження спрямовані
на отримання інформації щодо об’єкта, явища, події з подальшим її аналізом та
узагальненням. Обов’язковою умовою є подальше подання результатів роботи .
Основним загально-навчальним завданням є формування умінь роботи з інформацією:
шукати її, працювати з нею та представляти її. Наприклад, дослідження у 8 класі
– «Аналіз забезпеченості водними ресурсами різних територій України» або
«Ознайомлення з об’єктами природи своєї місцевості».
Дослідження
пошуково-дослідницького типу можуть проводитися у вигляді роботи, яка складається
з таких етапів: обґрунтування певної обраної теми, визначення проблеми і
завдань роботи, висування гіпотези, визначення джерел інформації і способів
вирішення проблеми, оформлення результатів дослідження, їх обговорення. Такі
проекти, як правило, є тривалими за часом проведення, тому їх нерідко ставлять
у вигляді екзаменаційних завдань або як конкурсну позашкільну роботу .
Специфіка змісту географії також дозволяє організувати дослідження на
місцевості. Прикладами таких досліджень є: у 6 класі – «Розробка міні-проекту з
утилізації побутових відходів»; у 7 класі – «Здійснення уявної подорожі уздовж
50-ї паралелі: складання карти маршруту з позначенням країн, природних об’єктів
та природних комплексів».
Головними
завданнями практико-орієнтованих досліджень з географії є: – вивчення вже
наявних і можливих майбутніх наслідків господарської діяльності людини
(«Регіони і країни з найбільшою концентрацією глобальних проблем», «Вплив
людини на родючість ґрунтів»); – освоєння територій («Прокладання маршрутів за
топографічною картою та їх обґрунтування», «Історія геологічних досліджень
території України Г. Капустіним, В. Зуєвим, В. Вернадським, В. Бондарчуком»;
«Порівняльна оцінка географічного положення України з країнами світу»); –
порівняльні характеристики, аналіз, прогнозування майбутніх змін/наслідків
(«Прогнозування погоди за народними прикметами та порівняння з прогнозом в
Інтернет-джерелах, ЗМІ»). Результатом такої роботи учнів можуть бути макети,
розробки, карти, схеми, описання об’єктів і конкретна діяльність з їх
благоустрою тощо. Дуже важливим є те, що при роботі над проектом учні не тільки
закріплюють вже отримані географічні знання та набувають нові, але і вчаться
працювати у колективі .
За тривалістю
виконання дослідження можуть поділятися на короткочасові і тривалі. Короткі
дослідження виконуються у межах одного уроку або в якості одного домашнього
завдання.
Згідно з чинним Державним стандартом про освіту середніх
шкіл, учнівські дослідження пропонується проводити у вигляді створення невеликих
есе, презентацій або повідомлень будь-якого іншого творчого характеру.
Виконуються дослідження за бажанням учнів під час уроку або у вигляді
домашнього завдання.
Комментариев нет:
Отправить комментарий