суббота, 23 ноября 2019 г.


Дослідження − нова складова у навчальній програмі з географічної дисципліни, згідно з якою вчитель, завдяки проведенню планомірної та систематичної роботи, розвиває в учнів дослідницькі уміння та навички . Навчальна програма за 2019 рік встановила проведення даного виду робіт у вигляді творчої роботи, при активній консультуючій ролі вчителя. Спосіб виконання може рекомендувати вчитель географії, а також члени родини учня, які цілком можуть допомагати у виконанні досліджень. Форму виконання творчих робіт учень може обирати на власний розсуд, а оцінювання даних робіт не є обов’язковим. Таким чином, учитель може лише виконувати рекомендаційну роль стосовно виконання роботи, тим самим реалізуючи повне самопрезентування учнів. Унікальна структура дослідження орієнтована на підвищення мотивації до навчальної діяльності учнів загалом, а також сприяє активному розвитку власного пізнавального інтересу до вивчення географії як практичної науки шляхом проведення учнями власних науково-пошукових робіт. Дослідження передбачають самостійну роботу учнів, причому час для їх виконання є позаурочним. Рекомендовано виконувати їх у вигляді міні-проектів, презентацій, есе, усних повідомлень, схем-маршрутів, карт, рефератів тощо. Оцінювання досліджень проводиться лише при відповідному виконанні даної роботи. Ефективність досліджень закладається у тому, що під час їх виконання формується велика кількість умінь і навичок. Даний вид роботи введено до навчальної програми з географії саме з метою поєднати виконання практичних і суспільно значущих завдань шляхом створення різноманітних творчих робіт. Цей головний принцип, покладений в основу досліджень, реалізує ідею зближення шкільної освіти з реальним життям, адже знання повинні активно використовуватися у повсякденних умовах.
 Отже, основна мета застосування досліджень на уроках географії – самостійне оволодіння учнями географічними знаннями, уміннями та навичками завдяки виконанню власних науково-творчих досліджень . Існує ряд спільних рис між практичними роботами та дослідженнями – це розвиток нестандартного мислення, уміння використовувати на практиці здобуті знання, вирішувати поставлені задачі, виконувати проекти тощо. Тим не менш, існують певні відмінності між особливостями проведення досліджень і практичних робіт, які призвели до виокремлення даних видів робіт . Головна з них – це спосіб виконання, а також можливість обирати різні умови проведення.
 На основі проведеного аналізу можна стверджувати, що головними особливостями методики проведення та виконання досліджень є:
 – новизна; дослідження є новою формою проведення навчальної роботи;
 – індивідуальність; вони закладають значний потенціал для розвитку індивідуальних здібностей учнів, їх самостійності, творчого мислення;
– поєднання наукової і творчої складової виховного процесу; дослідницько-пізнавальна і наукова зорієнтованість географії об’єднані разом, що формує учнів як майбутніх науковців;
 – різноплановість; різні джерела інформації, методи і форми проведення досліджень, різноманітна тематика робіт закріплюють позитивно-емоційну сферу для вивчення географії у школі;
– диференціація складності; кожний курс характеризується власною кількістю досліджень, яка залежить від їх тематичного навантаження; таке регламентування складності забезпечує постійне оновлення вже вивченого матеріалу, його поповнення та краще засвоєння.
 Кожний новий курс має свою встановлену кількість годин, відведених для виконання досліджень. Наприклад, у 6 класі передбачаються лише дві творчо-пошукові роботи, для виконання яких можуть активно залучатися і члени родини учня, що може допомогти виконати роботу у незвичайній формі або проаналізувати можливі варіанти вирішення поставлених задач. Головна мета – оцінити значення власних спостережень та навчитися розробляти міні-проекти з географії.
У 7 класі передбачена розробка схем-маршрутів, уявних подорожей різними частинами світу, проектів за різними темами, досить активним є залучення тематичних та контурних карт. Усі види реалізації досліджень націлені на формування географічних знань про фізико-географічні умови материків та океанів світу.
Вивчення фізико-географічної та соціально економічної складових України у 8 класі будується на основі комплексного використання знань, здобутих раніше. Запропоновані такі форми виконання робіт: вирішення графічних задач, прокладання маршрутів, створення проектів та аналіз складових природи, характеристик населення України та своєї місцевості.
 Курс 9-го класу орієнтований на оволодіння учнями практичних умінь: уміння аналізувати, складати порівняльні характеристики між різними складовими географічних об’єктів, помічаючи зміни, комплексне вивчення суспільно-географічних складових світового господарства .
Творчі дослідження розвивають нестандартне мислення учнів, уяву та фантазію. Прикладом можуть бути: у 7 класі – «Шляхи розв’язування екологічних проблем»; у 8 класі – «Використання продуктів переробки корисних копалин у побуті» та ін. Інформаційні дослідження спрямовані на отримання інформації щодо об’єкта, явища, події з подальшим її аналізом та узагальненням. Обов’язковою умовою є подальше подання результатів роботи . Основним загально-навчальним завданням є формування умінь роботи з інформацією: шукати її, працювати з нею та представляти її. Наприклад, дослідження у 8 класі – «Аналіз забезпеченості водними ресурсами різних територій України» або «Ознайомлення з об’єктами природи своєї місцевості».
 Дослідження пошуково-дослідницького типу можуть проводитися у вигляді роботи, яка складається з таких етапів: обґрунтування певної обраної теми, визначення проблеми і завдань роботи, висування гіпотези, визначення джерел інформації і способів вирішення проблеми, оформлення результатів дослідження, їх обговорення. Такі проекти, як правило, є тривалими за часом проведення, тому їх нерідко ставлять у вигляді екзаменаційних завдань або як конкурсну позашкільну роботу . Специфіка змісту географії також дозволяє організувати дослідження на місцевості. Прикладами таких досліджень є: у 6 класі – «Розробка міні-проекту з утилізації побутових відходів»; у 7 класі – «Здійснення уявної подорожі уздовж 50-ї паралелі: складання карти маршруту з позначенням країн, природних об’єктів та природних комплексів».
 Головними завданнями практико-орієнтованих досліджень з географії є: – вивчення вже наявних і можливих майбутніх наслідків господарської діяльності людини («Регіони і країни з найбільшою концентрацією глобальних проблем», «Вплив людини на родючість ґрунтів»); – освоєння територій («Прокладання маршрутів за топографічною картою та їх обґрунтування», «Історія геологічних досліджень території України Г. Капустіним, В. Зуєвим, В. Вернадським, В. Бондарчуком»; «Порівняльна оцінка географічного положення України з країнами світу»); – порівняльні характеристики, аналіз, прогнозування майбутніх змін/наслідків («Прогнозування погоди за народними прикметами та порівняння з прогнозом в Інтернет-джерелах, ЗМІ»). Результатом такої роботи учнів можуть бути макети, розробки, карти, схеми, описання об’єктів і конкретна діяльність з їх благоустрою тощо. Дуже важливим є те, що при роботі над проектом учні не тільки закріплюють вже отримані географічні знання та набувають нові, але і вчаться працювати у колективі .
 За тривалістю виконання дослідження можуть поділятися на короткочасові і тривалі. Короткі дослідження виконуються у межах одного уроку або в якості одного домашнього завдання.  
Згідно з чинним Державним стандартом про освіту середніх шкіл, учнівські дослідження пропонується проводити у вигляді створення невеликих есе, презентацій або повідомлень будь-якого іншого творчого характеру. Виконуються дослідження за бажанням учнів під час уроку або у вигляді домашнього завдання.

Комментариев нет:

Отправить комментарий

  КОНТРОЛЬНА РОБОТА З ТЕМ: «Тектонічні структури. Геологічна будова. Рельєф. Геоморфологічна будова. Мінерально-сировинні ресурси» (8 клас...