пятница, 11 января 2019 г.


Тема. Загальні особливості клімату Австралії . Сухість клімату, її основні причини. Кліматичні пояси і типи клімату. Води суходолу.
Мета: показати особливості кліматичних умов і внутрішніх вод Австралії, продовжувати формувати поняття про основні та перехідні кліматичні пояси і відповідні типи клімату; вдосконалювати вміння працювати з кліматичними картами та діаграмами, виховувати повагу до власних думок та думок товаришів по класу.
Тип уроку: комбінований.
Обладнання: фізична і кліматична карти Австралії, атласи, підручники, додаткові джерела географічних знань — енциклопедії, журнали, ілюстрації природи материка, слайди для мультимедійної дошки.
Опорні та базові поняття: клімат, показники клімату, кліматичний пояс, внутрішні води,температура повітря, сухість, вологість, тип клімату, річка, озеро, підземні води, річкове русло, крік.

Зміст уроку
I. Організаційний момент
II. Актуалізація опорних знань і вмінь учнів
1. Прийом «Географічна мозаїка»
• Атмосферний вихор, який має низький тиск у центрі. З ним пов’язана нестійка хмарна погода з опадами... (Циклон)
• Випромінювання Сонця... (Радіація)
• Субекваторіальна або тропічна рослинність у вигляді степових просторів з багаторічних трав’янистих рослин, серед яких розкидані окремі дерева, групи дерев або чагарники... (Савана)
• Природна розплавлена маса гірських порід, яка утворилася в глибинних шарах Землі і не виливалася на її поверхню... (Магма)
• Широтна смуга з відносно однорідним кліматом... (Кліматичний пояс)
• Частина суходолу, з якої вода стікає в певну річку, озеро, море... (Басейн стоку)
• Постійний горизонтальний і вертикальний рух повітря в атмосфері Землі... (Атмосферна циркуляція)
• Паралелі 23° 26¢ пн. і пд. широти, які проведені на глобусі та карті пунктирною лінією... (Тропіки)
• Природний водний потік, який протікає у вироб­леному ним видовженому заглибленні земної поверхні... (Річка)
• Видовжене заглиблення річкової долини, постій­но заповнене текучою водою... (Русло)
• Замкнута природна заглибина в земній поверхні, заповнена водою... (Озеро)
2. Прийом «Географічна лабораторія»
Учні наносять на контурні карти номенклатуру ГП і рельєфу Австралії під диктовку вчителя на два варіанти.
3. Прийом «Мікрофон»
• Чому Австралію іноді називають островом?
• Назвіть крайні точки материка.
• Чому Австралія була відкрита пізніше від більшості інших мате­риків?
• Хто і коли її відкрив?
• Чому Австралію називають найнижчим материком? Порівняйте середні висоти Австралії і Африки.
• Чому в рельєфі переважають рівнини?
• На які корисні копалини багата Австралія?
• Що спільного і відмінного в рельєфі Австралії і Африки? В чому причина?
IIІ. Мотивація навчальної та пізнавальної діяльності учнів
Прийом «Проблемне питання»
Учитель. В природі все взаємопов’язано. Як географічне положення Австралії впливатиме на її клімат і внутрішні води? Чи підтвердиться зв’язок? Чому Австралія — найсухіший материк на Землі? Чому в південних його штатах чітко виражені пори року, а у північних — тільки два сезони. На всі «чому?» відповімо, вивчивши тему уроку. (Всі ці питання записані на дошці, до них повертаємось в кінці уроку.)
IV. Вивчення нового матеріалу
Визначення мети і завдань роботи на уроці.
Розгорнутий план етапу
1. Загальні особливості клімату.
Вчитель пояснює, учні працюють з картами атласу, підручником.
Прийом «Мозковий штурм»
Треба продовжити речення, запропонувавши будь-які можливі вірні варіанти:
а) клімат жаркий, тому що...
б) клімат сухий, тому що...
2. Кліматичні пояси і типи клімату.
Учні називають кліматичні пояси, в яких розташована Австралія. Звертають увагу на те, що о. Тасманія розташований у помірному кліматичному поясі. За текстом підручника учні самостійно характеризують кліматичні пояси і типи клімату, працюють за варіантами:
1 варіант — субекваторіальний кліматичний пояс;
2 варіант — тропічний кліматичний пояс;
3 варіант — субтропічний кліматичний пояс.
Прийом «Кліматичне лото»
Поєднати назви кліматичних поясів з основними кліматичними показниками запропонованого поясу.
л +28 °C ЕПМ більше 1000 мм.
t+24 °C ТПМ
Субекваторіальний
кліматичний пояс
л +32 °C ЕПМ менше 200 мм.
T+16 °C ТПМ 100-1500 мм.
Тропічний
кліматичний пояс
л +24 °C ТПМ більше 200 мм.
T+24 °C ППМ понад 1500 мм
500-600 мм
Субтропічний
кліматичний пояс
л +16 °C ППМ більше
t+8 °C понад 1000 мм.
Помірний
кліматичний пояс

3. Води суходолу.
Прийом «Мікрофон» (випереджальне домашнє завдання, повідомлення учнів)
Чи багато річок і озер в Австралії? Чому?
Розповідь учня про систему Муррей — Дарлінґ з використанням мультимедійної презентації.
Питання. Дарлінґ влітку пересихає, розбиваючись на окремі водойми, а Муррей — ні. Чому?
V. Закріплення вивченого матеріалу
Прийом «Експрес-тест» (із запропонованих тестів вчитель формує тести за двома варіантами по 6 запитань пакує до конвертів )
1. Океани, якими омивається Австралія:
а) Індійським та Атлантичним;
б) Атлантичним та Тихим;
в) Тихим та Північно-Льодовитим;
г) Тихим та Індійським.
2. Координати, які має будь яка з точок Австралії:
а) південну широту та східну довготу;
б) північну широту та західну довготу;
в) південну широту та західну довготу;
г) північну широту та східну довготу.
3. Майже посередині Австралія перетинається:
а) екватором; б) Південним тропіком;
в) нульовим меридіаном; г) Південним полярним колом
4. Тектонічні структури, що лежать в основі материка:
а) давня платформа та область нової складчастості;
б) область давньої складчастості та давня платформа;
в) область нової та давньої складчастості;
г) область нової складчастості.
5. Давній Австралійській платформі в рельєфі відповідає:
а) Великий Вододільний хребет та Центральна низовина.
б) Великий Бар’єрний риф та Великий Вододільний хребет.
в) Центральна низовина та Західно-Австралійське плоскогір’я.
г) Західно-Австралійське плоскогір’я та Великий Вододільний ­хребет.
6. Кліматичний пояс, що займає Північ Австралії:
а) арктичний; б) субтропічний;
в) субекваторіальний; г) помірний.
7. Північ материка отримує найбільшу кількість опадів, в той час коли Сонце знаходиться в зениті над:
а) Південним тропіком; б) екватором;
в) Північним тропіком; г) нульовим меридіаном.
8. Максимальні температури повітря в більшій частині Австралії фіксуються в:
а) червні — липні; б) березні — квітні;
в) грудні — січні; г) листопаді — грудні.
9. Тип живлення, що є переважаючим для річок Австралії:
а) льодовиковий; б) ґрунтовий; в) сніговий; г) дощовий.
10. За своїми природними особливостями австралійське озеро Ейр більш за все нагадує африканське озеро:
а) Ньяса; б) Танґаньіка; в) Вікторія; г) Чад.
11. Вітри, що дмуть над більшою частиною материка Австралія:
а) бризи; б) мусони; в) пасати; г) південно-західні.
12. Територія материка, де знаходиться Великий Артезіанський басейн:
а) північ материка; б) центр; в) схід; г) північний схід.
VI. Підсумок уроку
Прийом «Роблю висновок»
• В Австралії жаркий клімат, причиною чого є розташування материка поблизу екватора і на Південному тропіку.
• В Австралії сухий клімат, бо тропік перетинає материк посередині, а Великий Вододільний хребет не пропускає вологу з океану у внутрішні райони.
• Австралія розташована у трьох кліматичних поясах, в субтропічному і тропічному, виділяють ще кліматичні області за зволоженням.
• Річок та озер обмаль, бо сухий клімат. Кріки — тимчасові водотоки.
Прийом « Рефлексія»
Я запам’ятав на уроці ……
VІІ. Домашнє завдання
• Опрацювати текст підручника.
• Підготувати повідомлення про Великий Бар’єрний риф.
• Підготувати повідомлення про тварин і рослини Австралії.

Комментариев нет:

Отправить комментарий

  КОНТРОЛЬНА РОБОТА З ТЕМ: «Тектонічні структури. Геологічна будова. Рельєф. Геоморфологічна будова. Мінерально-сировинні ресурси» (8 клас...